Ainul Mutafarrij

Posted by nurjannatul zahra Sunday, May 8, 2011
"Kita sudahi majlis kita dengan tasbih kifarah dan suratul 'Asr", kata Pengerusi Majlis merangkap 'Rais'.

Jam sudah menunjukkan 1.45 pagi pada awal 7 Mei 2011. Semuanya keluar dengan pelbagai perasaan; suka, gembira, sedih, pilu dan sebagainya. Bilik menjadi arah tujuan seterusnya.

'Dia'.....
Ainul Mutafarrij..

************************************************************************************

2008/2009

"Adik, budak UMS kan. Mintak borang semua. Dan terus naik bas ya.." Fasilitator, Muhammad Fanshuri memanggil-manggilnya.

"Nah..." Borang mengenai kemasukan ke UMS segera dikeluarkan dari beg. Serabut.

"Oh.. Budak KAL rupanya. Jap ya." Dia segera memanggil seorang kakak untuk berurusan dengannya.

"Nama akak, kak Hasni. Adik budak KAL kan." Ta'aruf bermula di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu dengan kelibat ramai mahasiswa di situ. Semuanya mempunyai matlamat yang sama. Menuju ke Universiti Malaysia Sabah.

*************************************************************************************

"Akak, saya ingat nak tukar kos la. Boleh tak? Saya tak minat kos ni." Dia mula melontar rasa di hati apabila berjumpa dengan Kak Shila, MPP ketika itu.

"Sabarlah ya dik. Cuba dulu kos nie. Boleh tanya-tanya Kak Hasni. Kak Hasni pun kos yang sama juga."

Keakrabannya dengan Kak Shila semakin erat dan terserlah.

Bermula di program Muslim Intensive Tranining (MIT), dan diri ini telah ditaklifkan dengan jawatan 'Penghuluwati' sepanjang program itu berlangsung.


Sejak dari itu, dia mula mengenai dan memperoleh ramai sahabat. Dan dia juga tidak terlepas dari mengikuti usrah yang dibuat oleh kakak naqibahnya, Kak Mahira kerana di situ, dia dapat menimba ilmu agama, ilmu semasa berkongsi masalah dan merapatkan lagi ukhwah dengan sahabat-sahabat DIMnya (Diskusi Ilmiah Mingguan). Walaupun penginapannya jauh dari kampus, namun tidak putus-putus menerima kunjungan oleh kakak-kakak. Mereka sering bertanyakan khabar berita, bertanyakan mengenai keadaan diri dan keluarga dan sebagainya. Indahnya usrah.

*************************************************************************************

"Adik-adik akan diberi task untuk usrah akan datang. Semua diminta membawa sekeping roti canai. Ok.." Akhi Kamal memberi arahan kepada 9 orang anak usrahnya dan suaranya memecah keheningan malam yang sunyi di DK Alpha.

Masa yang ditunggu-tunggui telah tiba. Sahabat-sahabat muslimin telah melanggar 'perjanjian' yang telah ditetapkan. Tiada seorang pun yang membawa roti canai. Hanya mengharap pada 'bantuan' sahabat-sahabat muslimat.

"Ish.. Bagus betul muslimin nie. Dah dipesan, lupa gak!"Ronta hatinya.

Dan sebagai menyahut Sunnah Nabi, makanan dikongsi-kongsi, roti canai yang dibawa tadi, diedar-edar kepada sahabat muslimin. Malah, rezeki juga berlimpah ruah dengan cucur buatan tangan Kak Shila disantap oleh mereka. Alhamdulillah.. Nikmatnya hidup dalam 'jemaah'.

*************************************************************************************

Ketika ramai yang sibuk mengemaskan pakaian mereka untuk pulang ke kampung halaman, dia hanya mampu memerhati. Memerhati mereka pulang ke kampung halaman. Keceriaan jelas terpancar di muka sahabat-sahabatnya. Kerinduan pada keluarga di Semenanjung tidak mampu tersekat lagi. Mereka terus bercerita mengenai kampung halaman dan dia; hanya mampu menjadi pendengar setia.

"Akak... Boleh ka saya menginap di rumah akak? Saya tak nak balik kampung la.."

"Boleh dik. Datang Kunak ya.." Sahut Kak Sumarni.

Kunjungan pertama kali di Kunak, Sabah telah membuatkan hatinya terharu. Ibu bapa Kak Sumarni mengalu-alukan kehadirannya dengan penuh kemesraan. Dilayan seperti anak sendiri. Rindu di kampung sedikit terubat.

Ketika takbir berkumandang di pagi Aidil Adha 1421H, hatinya sayu dan terkenang kampung halaman. Namun, perasaan yang bersarang di dadanya hilang seketika apabila melihat perbezaan cara dan budaya masyarakat Muslim Kunak berhari raya. Mulutnya tidak henti-henti mengucap syukur ke hadrat Ilahi kerana dilahirkan di kawasan yang 'faham' Islamnya. Dan sejak dari itu, hatinya tidak pernah terhenti memasang impian untuk berkhidmat di bumi di bawah bayu. Dia ingin melebarkan sayap dakwahnya di bumi itu dengan kudrat badannya yang kecil. Walaupun sedikit dan se'cubit', cukuplah membuatkan dia merasa puas dan gembira. Cukuplah baginya untuk ada bekalan jawapan di akhirat kelak nanti apabila bertemu Rabbi, Penciptanya.

Dan dia.............
Ainul mutafarrij..

"Sahabat-sahabatku akan berada di sampingku selepas cuti semester ini. Masih lagi berpeluang melihat senyuman mesra mereka."

Hatinya berbunga kegembiraan.

*************************************************************************************

2009/2010

"Apa pandangan adik-adik pasal movie 'Ayat-ayat Cinta' nie? Apalah ibrah di sebaliknya?"

"Movie nie bez la akak. Lagu dia pun bez." Jawab Misra, 'anak' usrahku yang paling ceria.

"Kak, apa yang saya dapat dari movie nie adalah indahnya Islam tu. Bila kita berdoa dan berserah diri kepada Allah, insyaAllah, kita pasti akan dibantu olehNya." Kata Hajar.

Dahulu, dia merupakan mad'u. Kini, dia seorang naqibah, yang meneruskan usaha kakak-kakak dan abang-abangnya dalam memberi penghayatan Islam kepada masyarakat kampus. Menjaga 'anak' usrah seramai 12 orang, begitu mencabar dirinya. Namun, kerenah mereka; Zila, Zati, Tika, Misra, Adwa, Sakinah, Leeya, Hajar, Hidayah, Ija, Asrina dan Fiza, sentiasa membuatkannya terhibur. Rasa penat sebelumnya dibayar dengan 'hiburan' manja mereka. Sungguh 'asyik' bila hati ini diikat oleh Allah atas dasar Islam.


*************************************************************************************
"Walau macam mana pun, kita mesti lancarkan 'perang' juga." Kata Akhi Abdillah ketika menjadi Pengerusi Pro-Mahasiswa UMSKAL ketika musim Pilihanraya Kampus.

"Apa yang ingin adik-adik lakukan apabila menjadi MPP? Mesti semua orang ada impian kan. Mustahil tak ada sebarang perancangan. Kita dah masuk 'masa-masa genting'." Kak Ada pula cuba melontar persoalan untuk menjana akal berfikir.

Semuanya diam membisu. Entah apa yang perlu dijawab. Mungkin juga risau akan diuji dengan kata-katanya nanti. Mungkin juga belum bersedia untuk menjawab persoalan itu.

"Ya Allah.. Aku bersyukur dengan kemenangan ini. Terima kasih ya Allah.." Bisik hatinya.


Wajah mereka-mereka yang berjuang jelas terpancar kegembiraan apabila 'perperangan' kali ini dibantu oleh Allah SWT untuk mencapai kemenangan. Dan dia, puas melihat kegembiraan pada wajah-wajah yang dia sayang.

Berat amanah yang dipikul ini, sentiasa didengari dan dibantu oleh sahabat handainya. Pah, sahabat senegerinya, yang sentiasa berada di sampingnya kala suka atau duka. Sahabatnya itulah yang sentiasa membantunya dan menguruskan keperluannya. Sahabat itulah yang menjadi pendengar setianya. Sahabat itulah juga yang sentiasa menangis bersamanya. Kuatnya ikatan 'persaudaraan' ini.

*************************************************************************************

"Dik, mesti jaga dan tolong Pah tau walau apa jua yang berlaku. Mesti sentiasa 'support' Pah. Ingat tau."

"InsyaAllah kak..."

Kata-kata dari Kak Nur masih terpahat kukuh di selebrumnya.

*************************************************************************************

Senyuman sahabat-sahabat sentiasa menjadi 'madu' dalam hidupnya. Dia gembira bilamana melihat sahabat-sahabatnya gembira, walaupun sukar untuk dia ekspresi kegembiraan dalam hatinya. Mungkin juga kerana dia yang paling 'bongsu' dalam kalangan sahabat-sahabatnya. Dia juga pernah terniat di dalam hati untuk kurang ditonjolkan ke harapan oleh pimpinan, mendepani 'kakak-kakaknya', namun niatnya itu disalah tafsir oleh mereka sendiri. Namun, dia tetap menyakini dan setia dengan mereka. Cukuplah Allah sebaik-baik pendengar dan penghukum.

Cuti semester semakin kelihatan tiba. Seperti tahun sebelumnya, dia juga hanya mampu melihat gelagat sahabat-sahabatnya pulang ke kampung halaman. Seronok mereka bukan kepalang lagi. Kali ini, dia akan turun ke Semenanjung sebagai MPP dan terpaksa berada tepat pada masanya, gara-gara sahabat-sahabatnya yang lain ada urusan 'sulit'.

Dan dia.........
Tetap ainul mutafarrij..

"Sahabat-sahabatku akan berada di sampingku selepas cuti semester ini. Masih berpeluang melihat senyuman mesra mereka."

Hatinya berbunga kegembiraan.

*************************************************************************************

Pertemuan pada malam tadi yang telah mengumpulkan sahabat-sahabatnya yang 'jauh' darinya, membuatkan dirinya sebak. Suaranya jelas bergetar apabila diminta untuk memberi sedikit ucapan terakhir dan perancangannya. Sukar untuknya meluah apa yang terpahat di dalam hati. Begitu cepat 3 tahun berlalu dan kini, mereka telah diberi gelaran, 'Mahasiswa Tahun Akhir'.

"Sejak dari tahun 1 sehingga kini, ana selalu melihat sahabat-sahabat pulang." Hanya itu saja kata-kata 'meluahnya'.

*************************************************************************************

Warkah buat Sahabat Se'Batch'ku..





Tatapan buat : Sharifah Kalsom Syed Sulaiman (Raisah), Bibing Hassan, Siti Zubaidah Saidin, Hafizah Zainal Abidin, Paezah Andilala, Ilyanie Ismail, Azni Zahari dan Jumatiah.

Juga tidak dilupakan kepada : Herry Anto Hasanuddin (Rais), Aboobaker Amer Muhammad, Muhammad Anwari Ahmad Rajli, Mohd Fazrie Osman, Asmi Basri, Muhammad Idris Che Dan, Muhammad Zulkifli Yunos, Anuar Shah, Muhammad Kassim Mammas, Muhammad Hanif Manaf, Rizuan Kamaluddin, Zulkarnain, Imran Khan, Muhammad Saiful Pendeh dan Muhammad Nasir.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Ketahuilah wahai sahabat..
Diri yang hina ini telah memaafkan segala kesalahan, kesilapanmu..
Diri yang hina ini rasa sakit dengan perpisahan ini..
Diri yang hina ini masih belum cukup merasai kasih sayang kalian..

Maafkan daku atas segala kelemahan, kekurangan diri ini..
Maafkan daku atas perbuatan melampau, keterlanjuran diri ini..
Maafkan daku atas kekhilafan diri ini..

Wahai saudaraku,
Kalianlah sebaik-baik saudara..
Yang membantuku kala kulemah..
Yang menceriakanku kala kusedih..
Yang memeningkanku kala kuterpinga-pinga dengan kerenah kalian..

Kak Sumarni pernah pesan padaku, "Terimalah mereka seadanya. Walau macam mana juga mereka, mereka tetap sahabatmu."

Kerana kata-kata ini,
Kuterima kalian seadanya..
Kuterima kalian dengan rasa sakit di hati..
Kuterima kalian dengan rasa gembira di hati..
Kuterima kalian dengan usikan kasar kalian..
Kuterima kalian dengan senyuman mesra kalian..

Kerana mengenali kalian, diri ini semakin matang..
Kerana mengenali kalian, diri ini semakin kuat..
Kerana mengenali kalian, diri ini belajar untuk terima kelebihan kalian dan lupakan kekurangan kalian..
Terima kasih atas kenangan kita bersama..

Kutitip doa untuk kalian..
Semoga ukhwah yang terjalin terpahat kukuh dalam sanubari kita..
Maafkan diri ini, gagal menjadi sahabat terbaik buat kalian..

*************************************************************************************

Dia....
Ainul mutafarrij...
(Mata Pemerhati)

"Kali ini, mereka pergi dan tidak akan berada di sampingku lagi. Entah bila dapat melihat senyuman mesra mereka yang sentiasa kurindu-rindui sentiasa."

0 comments

Post a Comment

About Me

My Photo
nurjannatul zahra
Setiap jiwa yang dilahirkan telah tertanam dengan benih untuk mencapai keunggulan hidup.Tetapi benih itu tidak akan tumbuh seandainya tidak dibajai dengan keberanian
View my complete profile