Pengalaman Yang Sangat Berharga...

Posted by nurjannatul zahra Sunday, May 23, 2010
Assalamualaikum wbt dan salam sayang...

Alhamdulillah... Syukur ke hadrat Ilahi, saya diberi kesempatan masa untuk mencoretkan serba sedikit apa yang berlaku sepanjang hari ini. Untuk sesi perkongsian kita bersama. Hidup untuk memberi. InsyaAllah.

Selawat serta salam ke atas Junjungan Mulia, Nabi Muhammad SAW, kaum kerabat, para sahabat, tabii, tabiien, serta mujahid mujahidah yang bertebaran di muka bumi Allah ini. Takutlah kamu kepada Allah, dan tegakkanlah syiarNya walau halangan sisih berganti.

Alhamdulillah... Kali ini, saya ingin berkongsi dengan sahabat-sahabat sekalian kisah dan pengalaman saya yang sangat berharga. Pengalaman saya menyertai 'meeting' atau mesyuarat bersama golongan veteran, bekerjaya dan bekerluarga. Subbahanallah... Saya sangat teruja.




Kadang kala, pandangan golongan muda dikatakan agak 'simple' berbanding pandangan golongan yang lebih berusia. Isu yang ingin saya bawakan ini adalah isu wang ringgit. Kita, golongan muda yang selalunya bersemangat dan 'excited' untuk melakukan apa-apa sekalipun, berbanding mereka. Mereka perlu memikirkan mengenai kewangan dan keluarga. Sangat banyak yang perlu dipertimbangkan terlebih dahulu.





Ada juga golongan muda yang memikirkan makcik-makcik ini agak leceh. Benar.... Tapi, kita juga perlu mengambil kira juga pengalaman mereka selama ini. Disebabkan mereka banyak pengalaman, mereka terlalu memikirkan 'rumit' mengenai sesuatu perkara terutamanya melibatkan kewangan. Bagaimana mereka bersusah payah untuk mendapatkan kewangan. Bagi golongan muda di luar sana, rasanya, jarang yang memikirkan rumit seperti ini. Apa yang penting, mereka dapat apa yang mereka inginkan. Namun, daripada penceritaan makcik-makcik ini, saya dapat menginsafkan diri betapa pentingnya usaha seseorang itu untuk mendapatkan wang ringgit yang halal dan pengalaman mampu mematangkan seseoarang. Alhamdulillah...





Saya rasa untuk kali ini, setakat ini dahulu penceritaan saya. Semoga kita mengambil iktibar.
Wallahu'alam...
Assalamualaikum wbt... Semoga berjumpa lagi..



0 comments

Post a Comment

About Me

My Photo
nurjannatul zahra
Setiap jiwa yang dilahirkan telah tertanam dengan benih untuk mencapai keunggulan hidup.Tetapi benih itu tidak akan tumbuh seandainya tidak dibajai dengan keberanian
View my complete profile