Pemimpin Harapan Ummah

Posted by nurjannatul zahra Tuesday, May 3, 2011
" 3 MEI "
Tarikh keramat ini membawaku untuk menukilkan sesuatu di blog yang ditinggalkan sekian lama. Apa yang ada pada tarikh ini? Mungkin di kalangan kita menganggap tarikh ini tiada ertinya. Dan boleh jadi beerti bagi seseorang yang menyambut ulang tahun kelahirannya atau 'anniversary'nya. Namun, kita terlupa sebentar akan tarikh keramat ini.

Apabila ditanya, "Kenalkah kamu dengan Sultan al-Fateh?"


Jawapan yang kerap diberi, "Siapa dia? Artis ka? Macam tak famous pun. Lain la Syahir ka, Mawi ka..."

Dan boleh jadi, "Oo.. Tau.. Akademi al-Fateh di bawah selian Us Syaari Ab Rahman. Ala, penulis buku Kepimpinan al-Fateh tu la."

Dan ada juga mampu memberi jawapan 'skema', "Sultan al-Fateh merupakan sultan yang berjaya membuka Kota Konstantinople, yang sebelum ini, acap kali cuba ditawan oleh para sahabat sebelumnya, dan menemui jalan buntu."

Sekalung ucapan tahniah bagi mereka yang mengenai secara ringkas atau mendalam mengenai pribadi Sultan Muhammad bin Sultan Murad. Namun, apa kena-mengena dengan tarikh keramat tersebut?

Rasulullah SAW ada berkata ketika menggali Parit Khandaq, "Konstantinople akan jatuh ke tangan tentera Islam. Rajanya sewaktu itu sebaik-baik raja yang ada. Tenteranya juga sebaik-baik tentera" (HR : Imam Ahmad)

3 Mei 1481 M merupakan tarikh di mana Sultan al-Fateh mangkat dan kembali ke rahmatullah. Beliaulah yang dipilih oleh Allah SWT untuk menjayakan apa yang telah disabdakan oleh Nabi untuk menakhluk Kota Konstantinople. Pemergian pemimpin Islam ini jarang dirasai oleh anak muda kini. Mungkin juga kerana 'jarak' yang jauh memisahkan dan membuatkan anak muda jarang menyelidik dan menganalisa sejarah Islam tersebut. Sudah 530 tahun jasadnya disemadikan namun kisahnya yang luar biasa, mendidik anak muda untuk punya imaginasi tinggi dan merealisasikan imaginasi tersebut.

"Engkau memberi kuasa pemerintahan (kepimpinan atau kekuasaan) kepada sesiapa yang Engkau kehendaki dan Engkau mencabut kuasa pemerintahan (kepimpinan atau kekuasaan) dari sesiapa yang Engkau kehendaki." (Surah ali-Imran : 26)

Apabila memperkatakan mengenai contoh pemimpin tauladan, banyak dikisahkan di dalam al-Quran bagaimana sifat seorang pemimpin. Rasulullah SAW merupakan pemimpin Islam yang tidak dapat cantas lagi sifat kepimpinannya. Setiap makhluk di muka bumi mahupun di atas langit merasai kepimpinan baginda yang diamanahkan oleh Allah SWT. Banyak sirah yang menggambarkan sifat kepimpinan baginda yang terulung itu. Selain itu, boleh juga kita mengambil kisah Nabi Yusuf AS, Raja Thalut, Nabi Sulaiman dan sebagainya untuk kita jadikan 'kayu ukur' bagi mendidik diri menjadi seorang pemimpin yang terbaik untuk diri dan ummah.

Jika kita melihat senario kepimpinan yang berlaku di Malaysia ini, banyak pincang dari unggul. Politik di Malaysia masih lagi berlegar-legar di ruang lingkup yang sama dan tiada perubahan. Jika senario ini berterusan, tidak mustahil, mentaliti masyarakat kepada ahli politik menjadi negatif dan sentiasa bersikap pesimis dengan apa jua dasar yang cuba dibawa oleh ahli politik sekiranya mereka dipilih menjadi wakil rakyat. Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin dalam Forum Bicara Rakyat, "Politik Jijik" di bawah anjuran GAMIS, berkata, perlu ada perubahan dan berusaha melakukan 'politik pemikiran'. Bukan lagi politik biasa yang sering menjatuhkan antara satu sama lain dengan tektik kotor dan tipu muslihat. Dan saya pasti, rakyat sudah mual dengan cerita ahli politik yang masih lagi 'bermain-main' pada takuk yang lama.

Gambar hiasan : Bakal Pemimpin Unggul

Saya kagum dengan cara dan metod 'politik' yang digunakan oleh Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat. Walaupun 'disergah' dengan 'gosip-gosip' dan kata-kata liar, "Tuan guru sudah nyanyok" dan sebagainya, namun pendekatan yang beliau gunakan adalah lembut dan tidak membalas pada tohmahan tersebut, yang langsung tidak memberi impak padanya. Bukan ingin membanding-bandingkan dengan mana-mana ahli politik yang lain, namun keperibadiaan pemimpin itu sangat penting supaya izzahnya mampu membuatkan masyarakat terus 'thiqah' padanya.

Pada hemat saya, dengan penyebaran 'video lucah' di kaca-kaca televisyen dan media massa yang ada, adalah satu tindakan yang tidak matang. Cara untuk menjatuhkan seseorang dengan politik kotor akan menyebabkan diri sendiri yang terkena biasnya. Penyebaran video 'lucah' itu sekali gus memberi persepsi buruk oleh orang luar kepada masyarakat Malaysia, yang dikatakan tinggi nilai murninya. Nabi pernah bersabda, "Tiada ketaatan kepada makhluk dalam perkara maksiat kepada Allah SWT."

Seorang pemimpin perlu mencapai dan mencukupi dua rukun iaitu quwwah dan amanah. Apa itu quwwah? Dari segi syarak, quwwah merujuk kepada bidang tugas yang diberikan. Secara umumnya, quwwah adalah kekuatan atau kemampuan melaksanakan tugas dalam pelbagai bidang seperti kerohanian, sistem berorganisasi, akhlak dan sebagainya, yang perlu dimiliki oleh pemimpin untuk menjayakan kepimpinannya. Contohnya, quwwah dalam bidang peperangan dengan tahu dan bijak mengatur startegi perang dan sebagainya.

Amanah pula diteraskan kepada tiga perkara utama iaitu takutkan Allah (takut kepada Allah dari melakukan ketidakadilan, pengkianatan dan kecuaian), tidak menjual ayat-ayat Allah dengan harga murah untuk mendapat habuan dunia (seperti isu Sumpah Laknat yang telah dilakukan oleh Dato' Eskay) dan tidak takut akan manusia (tidak takut apabila berada di bawah, tidak takut apabila dihina).

Jika kita melihat kedua-dua rukun ini, Sultan al-Fateh berjaya memenuhinya. Beliau merupakan seorang yang tinggi nilai quwwah dan amanahnya. Dan disebabkan sifat kepimpinannya, beliau dipilih Allah untuk menjadi seorang 'Pembuka' atau Fateh kepada Kota Konstantinople yang sentiasa dijadikan sasaran takhlukan setiap orang sebelum ini.

Sekiranya corak politik di Malaysia dipusingkan kepada 180 darjah atau terus kepada 360 darjah, pasti masyarakat luar turut memberi penghormatan kepada kita dan dijadikan negara kita contoh bagi negara-negara yang lain.

Wallahu'alam...



Hentikan Politik Kotor...
Kembalikan Demokrasi Terpimpin dari segi politik pemikiran/idea.



1 Responses to Pemimpin Harapan Ummah

  1. Pemimpin mencorak rakyatnya...jika masih berada di landasan yg btol, insyAllah...hidup aman bahagia dunia akhirat...(*kalo xpaham, cntct je)...

     

Post a Comment

About Me

My Photo
nurjannatul zahra
Setiap jiwa yang dilahirkan telah tertanam dengan benih untuk mencapai keunggulan hidup.Tetapi benih itu tidak akan tumbuh seandainya tidak dibajai dengan keberanian
View my complete profile