Dilema : "Tuhan atau Tuan Negara?"

Posted by nurjannatul zahra Wednesday, June 1, 2011
"Cik, betul ka, kalau kita dah bayar zakat, kita tak perlu bayar lagi cukai?"

"Ya cikgu.."
Jawabku sambil tersenyum.

"Yaka. Saya baru tau jak nie. Dari bayar cukai, lebih baik bayar zakat. Dapat gak pahala untuk bekalan akhirat nanti."

"Betul tu cikgu. Dan bertambah bahagia kehidupan kita samada di dunia mahupun di akhirat kelak. Gaji yang kita dapat tu, dapat bersihkan jiwa dan harta kita, kalau kita berzakat. Jadi, cepat-cepat la cikgu isi borang Skim Thohir nie. Skim Thohir ini adalah cara kita berzakat menerusi potongan gaji. Bagus nie cikgu."

Borang kuning itu segera diisi oleh seorang guru di salah sebuah sekolah di Wilayah Persekutuan Labuan.

*************************************************************************************

"Assalamualaikum wbt. Encik, saya dari Pusat Pungutan Zakat. Saya nak terangkan mengenai Skim Thohir Zakat ini."

"Waalaikumussalam. Saya dah bayar zakat cik. Tiap-tiap tahun bayar zakat fitrah."

"Zakat fitrah tu sebahagian daripada zakat yang wajib dibayar. Zakat harta juga perlu dilaksanakan juga, encik."

"Em.. Macam inilah cik, cuba cik terangkan pasal Skim Thohir yang cik cakap tadi."

"Skim Thohir ini merupakan alternatif untuk kita bayar zakat pendapatan menerusi potongan gaji. Cara pengiraannya adalah gaji pokok yang didarab dengan 12 bulan akan ditolak dengan perbelanjaan-perbelanjaan asas yang dibenarkan. Hasil tolak daripadanya, jika lebih dari RM 10 300 (nisab tahun ini) perlu untuk dikeluarkan zakat. Hasil tolak tadi, encik perlu didarab dengan 2.5% dan perlu dibahagi dengan 12 bulan untuk mengetahui berapa yang perlu dibayar setiap bulan."
Jelasku semasa turut terlibat dalam kempen Skim Thohir di sekolah-sekolah di WP Labuan.



"Kereta, pinjaman termasuk sekali ka, cik?"

"Em.. Itu tak termasuk encik. Sebab itu dianggap kemewahan diri sendiri."

"Nanti ya saya fikir-fikirkan. Sebab saya rasa, belum mampu lagi."


*************************************************************************************

"Encik sudah berkahwin?"

"Ya. Sudah."

"Seorang jak kan isteri encik?"

"Ya. Seorang. Tapi kalau tambah seorang lagi, kena kira lain la kan cik."
Sambil senyum-senyum ke arahku.

"Em.. ya encik." Hanya senyuman kelat sahaja mampu dibalas.

*************************************************************************************

Inilah sebahagian ragam masyarakat Muslim kita apabila dijelaskan mengenai zakat mahupun kempen 'Skim Thohir' yang dilancarkan oleh Pusat Pungutan Zakat WP Labuan dari bulan Mei sehingga Ogos. Ditempatkan di bahagian Operasi, menyebabkan diri ini terkejar-kejar mencari ilmu dan pengalaman di sini. Dari cara meng'update' data-data pembayar zakat sehinggalah membuat kerja lapangan di luar. Bergaul dengan masyarakat luar menyebabkan diri yang kerdil ini perlu belajar 'uslub' yang paling berkesan untuk rapat dengan mereka. Uslub bagi masyarakat Labuan pastilah tidak serupa dengan uslub yang digunapakai bagi masyarakat Semenanjung. Perlu lebih banyak kesabaran melayan 'kerenah' mereka. Namun, hati ini tidak pernah jemu dengan peranan yang diberikan ini. Nikmat yang diberikan Allah SWT ini digunakan sebaik mungkin. InsyaAllah...



Perumpamaan untuk menggambarkan dilema seorang Islam yang tinggal di sebuah negara Islam dengan 60.4% rakyatnya beragama Islam tetapi sistem percukaian yang sebahagiannya tidak mesra 'syariah' sedang sistem zakat pula sebahagian perlaksanaannya tidak mesra 'kariah'. Kecelaruan antara memilih Tuhan dengan Tuan negara. Itulah situasi yang melanda masyarakat di Malaysia. Tambahan pula, harga minyak dan barang sejak akhir-akhir ini sering meningkat ibarat air pasang. Ura-ura kenaikan tarif elektirk juga bakal muncul selepas ini. Disebabkan banyak kenaikan yang berlaku, tiada yang mustahil apabila akan datang, kita mendapat berita bahawa tarif 'cukai' juga akan dinaikkan walaupun belum lagi pokok bergoyang menandakan serunya. Disebabkan 'tekanan' yang menimpa rakyat Malaysia, pembayar zakat juga turut buka langkah melarikan diri sedangkan kewajipan ini, mungkin boleh lari di dunia, namun, di akhirat belum tentu lagi.




PERBANDINGAN ZAKAT DAN CUKAI MALAYSIA 2007-2009




Perihal zakat adalah hukum syarak yang mendapat perhatian di pihak pemerintah dalam pengkanunan undang-undang negara sejak negara Islam yang pertama ditubuhkan, Madinah al-Munawwarah, oleh Rasulullah SAW seawal tahun dua hijrah. Adalah tidak tepat untuk mengatakan bahawa zakat adalah obligasi individu secara sukarela dan terhad kepada zakat fitrah, hasil pertanian dan penternakan, serta emas dan perak semata-mata.

Dalam sebuah negara yang menawarkan dwi-pilihan dengan percukaian sivil diwajibkan sedang percukaian syariah menjadi pilihan sunat, umat Islam di Malaysia hakikatnya lebih kepada Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) dari Pencipta undang-undang syariah, Allah SWT. Kita lebih gerun disabitkan 'ingkar' dengan Akta Cukai Pendapatan 1967 dari akur patuh mengimani banyak ayat-ayat Allah yang mewajibkan berzakat. Antaranya,




Maksudnya : "Sungguh, orang-orang yang beriman, mengerjakan kebajikan, melaksanakan solat dan menunaikan zakat, mereka mendapat pahala di sisi Tuhannya. Tidak ada rasa takut pada mereka dan mereka tidak bersedih hati." (al-Baqarah : 277)





Layanan cukai terhadap zakat


Sistem cukai pendapatan yang sebagaimana Malaysia amalkan hari ini adalah warisan Britiish di Persekutruan Tanah Melayu melalui Ordinan Cukai Pendapatan 1947. Pasca kemerdekaan dan pembentukan Malaysia disatukan di bawah Akta Cukai Pendapatan 1967 sehingga hari ini.




Pengerusi Forum Zakat Malaysia, Abd Aziz Abu Bakar berkata, "Zakat hanya mula diiktiraf dalam sistem cukai apabila rebet cukai untuk individu atas bayaran zakat dimasukkan mulai tahun taksiran 1978. Ironisnya sebagai sebuah negara Islam, zakat diberikan tempat selepas cukai duduk selesa di dalam sistem negara selama lebih 30 tahun. Sedangkan Islam telah mempunyai sistem zakatnya sejak tahun kedua Hijrah bersamaan 624 Masihi iaitu 1387 tahun lalu berbanding sistem zakat semuda 64 tahun."


Denda atau Dakwah?


Di peringkat awal pensyariatan zakat iaitu pada tahun dua hijrah, sememangnya ia dianggap sebagai obligasi individu secara sukarela dan keperluan zakat sebagai satu 'compulsory levy' iaitu pembayaran wajib dipercayai dimulai dengan tindakan Rasulullah SAW menghantar pemungut-pemungut zakatnya seperti al-Ala bin al-Hadrami ke Bahrain dan Amr bin Ash ke Oman antara enam dan sembilan Hijrah serta Muaz bin Jabal ke Yaman pada tahun 10 Hijrah.



Penguatkuasaan undang-undang zakat ini diteruskan pada zaman Khalifah ar-Rashidin dengan sejarah paling popular oleh khalifah pertama iaitu Saidina Abu Bakr as-Siddiq yang memerangi mereka yang ingkar berzakat yang disamakan dengan kepentingannya dengan kefardhuan solat. Jika dilihat sejarah Khalifah ar-Rashidin, Saidina Abu Bakr hanya memegang khalifah selama 2 tahun namun beliau telah berjaya menegakkan zakat pada tahun 11 Hijrah iaitu tidak sampai satu dekad selepas kewajipan zakat disyariatkan. Jika dibanding dengan Malaysia, yang 'mengaku' negara Islam, masih lagi 'berlembut' dalam setengah abad ini. Sampai bilakah syariat yang wajib di'ringan-ringankan'?


Keutamanya zakat yang diletakkan setaraf dengan solat di mana dalam banyak ayat tentang solat ditempatkan sekali dengan zakat seperti dalam firman Allah SWT, "Dan dirikanlah solat dan tunaikanlah zakat..." (al-Baqarah : 43)


Isu tentang dakwah secara 'lembut gigi daripada lidah' bagi mendakwah didik umat, tidak perlu menjadi jawapan pemanis mulut kerana 'hak' asnaf yang diabaikan akan menyebabkan peranan zakat sebagai instrumen sosioekonomi terjejas apatah lagi ia kini menjadi statistik yang kritikal dengan jumlah isu rumah miskin dan miskin tegar melebihi 150 000 isi rumah pada 2009. Sejarah juga telah membuktikan bahwa kejayaan penguatkuasaan dan pendakwaan undang-undang zakat dahulu adalah kerana sikap pegawai yang tegas yang mendaulatkan undang-undang syariah.

Apatahlagi dengan kecanggihan dan kemudahan pembayaran zakat seperti melalui kebanyakan institusi perbankan sebagai ejen kutipan, mesin kiosk layan diri, kad kredit dan pembayaran dalam talian, sistem pesanan ringkas di telefon bimbit dan potongan gaji menjadikannya urusan ibadah ini yang paling mudah dengan hanya beberapa saat. Jadi, "tiada alasan untuk tidak mahu berzakat!" Pilihan samada Tuhan atau Tuan Negara...

Wallahu'alam...

1 Responses to Dilema : "Tuhan atau Tuan Negara?"

  1. Artikel yang baik..namun tarif elektrik sebenarnya telah pn dinaikkan..dan rakyat mmg sedang sengsara pun. Mudah2an prinsip Islam secara menyeluruh ditegakkan di negara ISLAM Malaysia:)

     

Post a Comment

About Me

My Photo
nurjannatul zahra
Setiap jiwa yang dilahirkan telah tertanam dengan benih untuk mencapai keunggulan hidup.Tetapi benih itu tidak akan tumbuh seandainya tidak dibajai dengan keberanian
View my complete profile